Mitt barn har Jouberts syndrom

 

Jag var 18 år när jag fick en liten flicka, när jag var 22 fick jag en liten pojk. Båda barnen var och är friska, underbara, spralliga och krya barn. När jag va 35 år fick jag vår lilla tös Ronja med den man jag lever med idag. Alla mina barn är små esteter , vi älskar musik, spexa och busa. <3 (på bilden är min son i mitten. Min äldsta dotter tyckte det va kul att klä ut honom vilket han kanske inte tyckte va riktigt lika roligt :-D )

 
 

2001 i december gick mina äldsta barns far och jag ifrån varandra vilket jag tog väldigt hårt. Mitt psyke och självkänsla sjönk i botten och hade väldigt svårt att komma tillbaka till det riktiga livet. Bokstavligen talat kämpade jag för att kunna leva och jag hade inte båda fötterna på jorden. Jag stod och balanserade mellan liv och död. Jag bodde då i en liten by och sommaren 2002 köpte jag ett hus och flyttade nästan 10 mil bort till en ännu mindre by. Där började jag sakta bygga upp mig själv och min tillvaro. Jag bor fortfarande kvar i denna underbart vackra by och det är här jag hämtar min energi. <3 

 


2005 träffade jag min yngsta dotters far och den jag lever med idag, Ronjas pappa.

 

<3 Vi förlovade oss och blev gravid, det blev en sån stor glädje för oss båda. Men glädjen varade inte länge då jag fick åka in på sjukhuset för smärtor. Där konstaterade läkaren att vi hade ett X (utomkvedes, det innebär att fostret fastnar utanpå livmodern). Efter nästa läkarbesök fick vi beskedet att det såg helt normalt ut och graviditeten skulle gå bra. Vi åkte hem lyckliga igen men efter en vecka fick vi åka tillbaka för mina smärtor. Återigen fick vi beskedet att det va ett X. Kroppen skulle själv stöta ifrån sig fostret annars skulle jag komma tillbaka och få medicin. Det slutade med att jag fick medicin.
Kort därefter blev vi gravid igen men fick missfall. Det här tärde på vårt förhållande då en av oss fortfarande ville ha barn. Vi gick ifrån varandra men vårt förhållande va ändå inte helt slut.. Vi har haft tuffa år tillsammans, men nu är det vi igen <3
1 april 2013 tog min far beslutet att avsluta sitt liv. När jag fick samtalet slutade mitt hjärta slå för några sekunder, jag försvann i en stor grop och en tung tid väntade igen. Så här minns jag dig pappa. Jag älskar dig, jag vet att du finns med mig och min familj, jag är helt övertygad om att Ronja har sett dig. 

 

Våran glädje då vi fick reda på att vi skulle ha barn va helt obeskrivlig efter allt som hade hänt. Vi hade skapat ett liv full av glädje och kärlek.
Den 24 september då Ronja föddes började jag dock att känna av svanskotan. Jag födde henne stående och det small till reält någonstans i ländryggen när hon kom. 2012 stelopererade jag min rygg och därför blev jag väldigt rädd att det hänt något med den. Men jag hade spräckt svanskotan och kunde inte sitta riktigt på väldigt väldigt länge. Jag fick stå och amma. Oki, ännu en deprission va påväg. Men jag klarade mig från en djup depression då min familj gav mig så mycket kärlek. Nu har det gått drygt 2 år och jag är fortfarande inte bra men jag kan sitta :-)
Sen kom all oro varför Ronja inte rörde sig som andra barn. Efter telefonsamtalet från läkaren slogs mina ben ännu en gång undan. Det här händer inte mig, inte nu .. Jag brast i gråt när jag fick höra att hennes hjärna inte va hel. I lilla hjärnan sitter balansen, motoriken, ögonen och talet . De värsta bilderna spelades upp för mig och jag tänkte bara i svart. Hon kommer inte kunna göra någonting, hennes liv kommer att tillbringas i en rullstol, hon kommer inte kunna dansa, hoppa, leka och springa som andra barn. Helt plötsligt såg jag henne som en helt lam liten flicka för några minuter. Jag lyssnade vad läkaren sa men jag viste att jag skulle aldrig kunna återberätta det till hennes pappa. Jag bad läkaren att ringa honom för att berätta. Efter telefonsamtalet satte jag mig ner vid köksbordet, jag grät fortfarande som ett litet barn men mina tankar vände förvånansvärt snabbt. Jag bestämde mig för att se alla hennes framsteg och inte det hon inte klarade. Allt va inte svart.

 Dessa bilder är tagen av Yvonne Bill, Studiobill Ljusdal
 https://www.facebook.com/fotografyvonnebill/#
 

Nu kunde jag heller inte jämföra min dotter med andra barns utveckling vilket va en oerhörd lättnad för mig. Barn som va jämnårig med Ronja va ju så mycket mer utvecklad än vår dotter. Det va jobbigt att umgås och se andra barn. Jag skämdes inte för Ronja men ändå ville jag inte att andra skulle se att hon inte gick. Det va en jobbig period då man inte viste någonting. Men nu viste jag och det gjorde mig mer stolt äver min dotter än jag någonsin va tidigare, om det nu va möjligt!. Jag viste ju varför hon inte gick och inte hade ett tal som andra. Nu fick vi även svar på varför hennes ögon lätt fastnar. Allt va pågrund av att hon hade Jouberts syndrom. 

 


Jag beskyllde mig själv varför hon hade fått det, jag viste att läkaren sa att "jag hade inte kunnat gjort något annorlunda i min graviditet eftersom det här är medfött och en kromosomrubbning". Det här händer väldigt tidigt i graviditeten och det är mer ett under att det föds helt friska barn än barn med någon slags symtom eller handikapp. Även där hade jag hört och tagit in vad läkaren sa till mig om detta, men jag beskyllde ändå mig själv. Va jag för gammal, hade jag gjort nå fel, hade jag druckit i början, va det för att jag är Bipolär, va inte jag och hennes pappa menad att va tillsammans, va det nått sårts straff för att hon hade fått det. Alla dessa tankar förföljde mig flera månader men det är först nu 6 månader senare jag förstår att jag inte kunnat gjort nå annorlunda. Allt har en mening men det är inte alltid man förstår den, kanske är det inte meningen att man någonsin ska förstå det heller.


Vi måsta smälta det här innan vi kunde berätta för de närmaste, och vi började givetvis att berätta för Ronjas äldre syskon. Sen blev de den närmaste släckt och sen våra vänner. Min mamma och min systerrs familj väntade vi med att berätta för då de va utomlands. Jag gruvade mig att berätta för mamma då jag viste att hon skulle ta det väldigt hårt. Men det gick ändå bra, klart det kom som en chock för henne med och efter att vi hade åkt därifrån hade det brustit även för henne , vilket är förståligt. Ronja och mormor hade kommit varandra väldigt väldigt nära och Ronja kom med så mycket kärlek och liv till min mamma då hon hade mistat sin man året innan.

 

Den 28 juni det här året, gjorde min mamma som min pappa. Hon valde att ta sitt liv på samma sätt och på samma plats som min pappa. Hon avled den 3 juli. Det va helt oväntat och hon har lämnat ett stort stort tomrum efter sig. Ronja säger ofta mommo och jag förstår att hon saknar henne otroligt mycket då hon och mamma va väldigt nära . 

Ronja är nu drygt 2 år och har en rullator som hon går med både hemma och på dagis. Hon har fått olika redskap att prova men det är endast denna som hon tagit emot för att andvända. Hon orkar inte riktigt styra den själv än, så vi får gå bakom och hjälpa henne lite. MEN, hon går med den och det sparar otroligt på våra ryggar då vi annars måste hålla henne i båda händerna för att hon ska gå. OCH hon gör framsteg!
I höst har hon även lärt sig att gå då hon håller i mig i ena handen och sin pappa i den andra vilket också är ett stort framsteg. Hon drar sig fortfarande inte upp helt själv från golv till stående men sitter hon i en soffa kan hon själv ställa sig upp mot soffryggen. Hon lägger sig ner på golvet från sittande, och kan sätta sig sen. Det kanske låter konstigt att man blir glad över en sån liten sak men alla framsteg hon gör är så roligt att se. Man lägger märke till allt som förälder. Hennes rörelser blir bättre och bättre men säkraste sättet för henne är att "dutta" fram på rumpan :-)
I veckan drog hon sig upp från golvet till soffan, därefter kunde hon helt själv klättra upp till sin syster som satt där. WOW säger jag bara!ändå, dock enlåg soffa men hon klarade det  Hon känner själv vad duktig hon är när hon klarar mer och mer. Hon klappar sina händer och tittar på oss. Vi ska ju också klappa :-) 

Igår när jag hämtade henne hos vår avlasstningsfamilj fick jag för första gången på golvet se att hon satte sig på knä från att sitta på rumpen. sen gjorde hon tappra försök i att krypa, och hon klarade det . HON KLARADE DET PÅ SITT SÄTT. Hon hasade knänen framåt och sen va det armarnas tur att komma lite framåt. hon tog sig 1 - 1 ½ m. ÄNNU ETT FRAMSTEG, och mamman gråter av lycka  samtidigt som alla klappar händerna och berömmer henne. <3

 

 
 Bilder tagen av Yvonne Bill, Studiobill Ljusdal
 https://www.facebook.com/fotografyvonnebill/#
 
 
Maria Eklund
2016-11-25 @ 17:50:34

Heja Ronja 💕💕💕

Svar: Ja vi hejar på Ronja Maria. Stor kram :-) ♡
Veronica Eklund

Maria%20Eklund
2016-11-25 @ 17:51:46

Heja fina Ronja 💕💕💕💕

Svar: ja de är de små framstegen vi ser och blir glada för <3
Veronica Eklund

Marie Jonsson
2016-11-25 @ 19:41:38

Åhhh, vilken stark kvinna du är!! Sitter med gråten i halsen när jag läser. All lycka till dig och din familj.

Svar: Hej . Jag är nog inte starkare än andra, vi är med om olika saker i olika perioder i livet, och vi får så mycket kärlek och styrka av varandra så det ger oss viljan att kämpa. <3
Veronica Eklund

Carina Tomtlund
2016-11-25 @ 20:09:23

Fina lilla Ronja hon kommer klara sig fint med starka föräldrar och fina stora syskon.

Svar: Ja jag hoppas det går bra. Hennes vilja är stark och vi blir starka av att vara vid hennes sida. <3
Veronica Eklund

Jessica Persson
2016-11-26 @ 09:27:21


Gråter när jag läser detta, ni är så otroligt starka
. En stor styrke kram till er alla men mest av allt
till Ronja .
Kämpa på ....

Svar: Tack så mycket. Jag tror inte vi är starkare än många andra, Vi får så mycket kärlek av varandra så styrkan sitter i kärleken . <3 Jag ger henne en kram från dig :-)
Veronica Eklund

Jeanette
2016-12-03 @ 08:31:53

Stor kram och vilken fantastisk söt flicka du har! Hon är nog bland de sötaste jag har beskådar. Jag är ledsen att läsa om dina föräldrar. Beklagar verkligen. Önska dig och hela din familj en härlig andra advent.

Svar: Hej och tack för att du läst mitt inlägg. Ronja tackar och önskar detsamma :-)
Veronica Eklund

Sara
2016-12-06 @ 19:35:02
URL: http://www.saury.blogg.se

Men vilken historia! Åh lilltjejen sen, vilken diamant! Hon är otroligt söt! Och vilken kvinna du är, som en maskros, starkare får man leta efter <3 all min kärlek <3

Svar: Hej och tack så mycket :-) ja hon är våran solstråle lilla Ronja. Man blir nog starkare å starkare av allt man är med om men känner mig inte så stark.
Veronica Eklund

Lisa
2016-12-06 @ 19:35:27
URL: http://lamadjur.blogg.se

Vilken liten docka! Och kämpe! Och hon verkar definitivt ha fötts in i rätt familj. Med er hjälp kommer hon klara allt.

Svar: Hej och tusen tack för dom fina orden :-) det värmer kan jag lova. Ja jag hoppas hon kommer långt vår dotter :-)
Veronica Eklund

ddianasliv.blogg.se
2016-12-06 @ 20:41:10
URL: http://ddianasliv.blogg.se/

Blir rörd av att läsa, tack för att du skriver. Skickar så mycket styrka och värme. (Och vad otroligt söt hon är!). <3

Svar: Hej . Tack för din kommentar och för att du läst mitt inlägg, det värmer ♡
Veronica Eklund

Therese Svensson
2016-12-06 @ 22:01:15
URL: http://www.MammaThereseS.blogg.se

Wow vilken historia. Vilka kämpar ni är! Har själv en son som föddes annorlunda. Är dock ensamstående då pappan valde att inte vara en del av hans liv. Kämpa på. Styrkekram

Svar: Hej. Vi har alla våra historier och vi går igenom olika saker hela tiden. Just nu kämpar vi med all energi vi har som det känns och jag är otroligt glad att vi är två som delar det. Det måste vara väldigt tungt och lyfta hela säcken själv för dig. Inte alltid man har sån energi så man orkar. Jag hoppas du är stark och har den energi som krävs. Men glöm inte att det även är starkt att gråta ♡
Veronica Eklund

Lucy
2016-12-06 @ 22:01:37

Vad finn hon är

Svar: Tack så mycket :-)
Veronica Eklund

När Annie fotograferar i Kalifornien
2016-12-06 @ 22:24:21
URL: http://www.narannie.se

Vad modig och fin du är som delar med dig av din historia. <3 All kärlek till er och lycka till i framtiden.

Svar: Tack. Det är skönt att skriva av sig lite. Jag har inte tänkt på om jag är modig eller inte. Vill försöka hjälpa andra och komma i kontakt med fler familjer. ♡
Veronica Eklund

Sanna
2016-12-06 @ 22:35:10
URL: http://mammatillhlhs.blogg.se

Men gud så många hemska händelser på en och samma gång.
Starka människa!!

Svar: Hej. Ja det har varit otroligt mycket nu i flera år. Man börjar känna att energin börjar sina. Tack för att du läst mitt inlägg :-)
Veronica Eklund

Nathalia
2016-12-06 @ 22:53:42
URL: http://ettlivutanbarn.blogg.se/?tmp=830137

Hej underbara,starka mamma till tre underbara barn.
Vilket liv du gått igenom och så stark du är som kommit ut hel och stark från allt. Önskar dig och din familj allt gott.
Kram
Nathalia

Svar: Hej Nathalie. Tack för dina ord och att du läst min blogg. Jag har inte kommit ur allt elände än men det får följa med mig livet ut. Jag bearbetar hela tiden och försöker bli starkare. Livet går vidare ♡
Veronica Eklund

Nathalia
2016-12-06 @ 22:56:01

Jag heja på dig Ronja.
Du kommer få ett fint liv,du har redan gjord så många framsteg.

Svar:
Veronica Eklund

Jasmine
2016-12-06 @ 23:21:50
URL: http://rosanatt.blogg.se

Vad starkt av dig att dela med dig av det som har hänt i ditt liv. Du är stark!
Tack för att du delade med dig. Du avslutar med så väldigt charmiga bilder på er Ronja. De fick mig att le. :)
Kram

Svar: Hej. Alla människor är med om olika saker och alla har en historia. Jag vill dela med mig av en del av min historia. Och jag hoppas att få kontakt med fler familjer med Jouberts syndrom. Det va kul att läsa att bilderna får dig att le. Det är bilder som ger mig något gott och som jag gärna vill dela med mig :-) ♡
Veronica Eklund

Hanna
2016-12-07 @ 01:25:48
URL: http://hannaslillaliv.blogg.se

Vilken oerhört stark och fin berättelse! Jag känner igen mig så i både Ronja och dig som förälder. Inte för att jag har samma syndrom som Ronja eller för att jag har ett sjukt barn utan för att jag är född med ehlers-danlos syndrom. Pga av det lärde jag mig gå sent och kunde inte krypa, utan hoppade fram på rumpan på ngt vänster!
Idag är jag även svårt sjuk i ME och fibromyalgi och många fler sjukdomar och är sängliggande minst 22 timmar om dygnet. Jag förstår hur du menar med att man uppskattar det lilla och ser små små framsteg.
Jag berörs verkligen av din berättelse och tycker du är stark, nästa lika stark som Ronja!
Kramar till er båda!
/Hanna hannaslillaliv.blogg.se

Svar: Hej Hanna jag ber om ursäkt för att mitt svar har dröjt. Tack för att du läst min blogg. Vad innebär din syndrom? Jag har aldrig hört talas om det. Är den ovanlig? Det måste vara jobbigt att vara sängliggande så många timmar / dygn. När du berättar om din historia känner jag att Ronja och våra bekymmer väldigt små. Stor kram till dig och din styrka. ♡
Veronica Eklund

Hanna
2016-12-07 @ 08:13:41
URL: http://hannafialotta.blogg.se

Wow, vilken kämpe hon är och vilken stark kvinna du är som rest dig efter alla dessa sorger. Kram <3

Svar: Hej Hanna. Ja hon är en riktig kämpe våran lilla Ronja. Hon har en oerhörd vilja att fortsätta. Tack så mycket för att du läst min blogg och jag ber om ursäkt för att jag inte har fören nu. Mvh Veronica
Veronica Eklund

Anonym
2016-12-07 @ 23:56:59

GUD vilken söt unge, hon ser ut som en docka!

Svar: Hej. Tack för din kommentar och för att du läst mina inlägg. Hon är underbar vår lilla tjej :-)
Veronica Eklund

Moa
2016-12-08 @ 19:37:29
URL: http://moamedalicia.blogg.se

Wow, vilken resa 😔💕 gud så vacker eran Ronja är, och så stark. Hon kommer klara sig så mycket bättre med er som föräldrar så mycket som ni kämpar tillsammans med henne.

Jag kan inte föreställa mig hur tufft det är men jag känner igen mig lite i det du har skrivit. Jag har en dotter som är 3 år och vårat främsta problem är att hon inte pratar, hon kan inte ens säga mamma eller pappa. Vi tror det är autism/språkstörning och det är i sånt fall en hjärnskada. Barn i hennes ålder är betydligt tidigare i utvecklingen än min dotter och det är rätt tufft att se. Men man måste se möjligheterna istället för svårigheterna, annars Det bli såå mycket svårare. ❤️

Svar: Hej. Det är skönt att läsa andras historier och se att allt dra även kan ha det som en annan och att man inte är själv. Hoppas ni fått hjälp med att få lära er teckenspråk för att kommunicera på ett lättare sätt. Man blir så lätt frustrerad när man i te förstår varanndra. Och jag hoppas ni får svar vad det är för vad än svaret är så blir det en lättnad. Iallafall för oss vad det så. Ber om ursäkt för att mitt svar till dig har dröjt. Tack så mycket för att du löst min blogg. Mvh Veronica
Veronica Eklund

Marita
2016-12-09 @ 01:31:30

Hon är ett av de vackraste barn jag någonsin sett...
Vilken liten docka 😍

Svar: Hej. Tack så mycket. Ja hon har en utstrålning som en sol. Lyser om henne hela tiden och kan charma andra hur lätt som helst. Ber om ursäkt för att mitt svar har dröjt till dig. Tack för att du läst mina inlägg. Mvh Veronica
Veronica Eklund

Svart-Stina
2016-12-09 @ 15:51:46
URL: http://www.svartstina.se

Fantastiskt fina bilder, ja hon ser ut som en liten docka <3 Men ohyggligt med föräldrarna.

Svar: Hej Stina. Det har varit väldigt många tragiska år . Men jag hoppas att det går åt rätt håll nu. Alla ska vi gå den vägen mot andra sidan men inte på det sätt som vi drabbas av. Tack för att du läst min blogg och jag ber om ursäkt för att det dröjt så länge med mitt svar till dig. Mvh Veronica
Veronica Eklund

Longevity - en blogg om hälsa
2016-12-10 @ 10:00:28
URL: http://madelein.se/

Alltså jag blir alldeles beklämd av hur mycket du fått uppleva i livet. Du har en fantastisk förmåga att håla dig över ytan. Suicid är det svåraste som finns näst efter att ens barn inte mår bra. Min ena dotter har försökt ta sitt liv, suicidprevention kommer uppmärksammas nu innan jul igen. Min dotter skall vara med i TV-soffan på söndag, mest för att visa att det kan drabba precis vem som helst. Dina barn är jättefina! Du verkar vara en fantastisk mamma! Det är tufft med funktionsnedsättningar men som du vet så fixar man det för man har inget val. Kram och god jul!

Svar: Hej Madeleine. Jag vill börja med att be om ursäkt för att mitt svar har dröjt. Sen vill jag tacka för din kommentar och för att du läst min blogg. Suicide är verkligen inget jag önskar att min fiende ska behöva vara med om. Jag hoppas det gick bra för din dotter på tv , jag missade tyvärr att se det. Men jag måste säga att det är otroligt starkt av henne att ställa upp men det är verkligen behövligt då det är så vanligt idag. Stor kram till dig och din familj. / Veronica
Veronica Eklund

Ann-sofie Forsman
2017-01-06 @ 07:20:30
URL: http://gudargodhet.bloggo.nu/

Hej, jag är en kristen kvinna som just har läst om din lilla flicka och dina egna svårigheter och sorger - jag hoppas och ber att dina/era prövningar ska vara över. Det står en hel del väldigt intressanta och viktiga saker i judiska heliga texter som inte har kommit med i Bibeln, men som borde ha gjort det enligt mig. Denna information tror jag har att göra med alla människor som läkarna menar är drabbade av olika syndrom. Jag är övertygad om att läkarna och vetenskapsmänniskorna ljuger när det gäller dessa syndrom-barn/människor och jag tror de ljuger dels för att de genom syndrom-barnen kan genomföra genetisk forskning- syndrom-barnen/människorna delar genetik/DNA är jag övertygad om. Jag har hittat 87 olika syndrom där de flesta i varje syndrom grupp är så lika varandra till utseendet att de ser ut som syskon- och ändå menar läkarna att deras syndrom inte har uppkommit av samma orsak och inte heller delar de "sjukdom" eller utvecklingsstörningar osv men de olika syndrom-barnen ser alltså ut som syskon i sina egna syndrom grupper. Läkarna menar att de delar utseende därför att de delar mutation - och det menar jag är lögn. Jag skickar med mig blogg adress där jag skriver om Kristendom, och den insikt som jag själv har fått de senaste 3-4 åren. Jag låter inte så positiv gentemot syndrom människorna eller läkare, men min upprördhet är främst för att inte sanningen talas - och vad kan vara viktigare!?
Allt gott och Herrens frid önskar jag dig och de dina!
Ann-sofie Forsman

Svar: Hej Ann-Sofie. Tack för att du tog dig tid att läsa min blogg och tack för din kommentar. Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Tror du att läkaren har ljugit om att vår dotter har Jouberts syndrom menar du? Vi har gjort en genetisk undersökning menväntar fortfarande på svaret. MVH Veronica
Veronica

Ann-sofie Forsman
2017-01-07 @ 15:28:11

Hej! Nej jag menar inte alls att de har ljugit på så vis, men jag menar att de inte är intresserade att lära känna sanningen om varför människor drabbas av syndrom. Det står om något liknande i en Judisk helig text, att Gentiles ska väckas till liv i sista tiden och det orsakar att barn b l a föds in i skapelsen med grått hår, att deras livslängd kommer att vara oerhört kort osv. Cockayne Syndrom medför ex detta, då de värst drabbade barnen blir 7 år gamla. Det är alltså dåligt fungerande själar/orena själar som börjar beblanda sig med människor och de förklaras vara malingt för människan, de påverkar oss rent genetiskt och gör oss både sjuka och förkortar vår livslängd. Detta helt i korthet. Läkare, enligt min kristna tro, kommer inte fram till sanningen eftersom de själva utesluter sanningen- för dem finns ingen ande värld och ingen Gud. Om du är intresserad så kan du kika på min blogg. Men jag tror att hjälpen från Gud är bättre än hjälpen från läkare.
Allt gott
Ann-sofie Forsman




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jouberts syndrom

Mitt barn har Jouberts syndrom

RSS 2.0